Nu is het voorbij met de rust…. :) - Reisverslag uit Turku, Finland van Simone Friedrich - WaarBenJij.nu Nu is het voorbij met de rust…. :) - Reisverslag uit Turku, Finland van Simone Friedrich - WaarBenJij.nu

Nu is het voorbij met de rust…. :)

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

05 Februari 2009 | Finland, Turku

Ik weet niet hoeveel mensen inmiddels gevraagd hebben of ik hier werkelijk stage loop of alleen maar op vakantie ben. Bedankt voor jullie vertrouwen! :p Maar langzamerhand krijgen wij het druk hier… De stage houd me goed bezig en ik realiseer inmiddels wat ik voor heftige patiënten/ kinderen te zien krijg. Er is echt alles bij van net (of te vroeg) geboren tot en met 16 jarige leeftijd. Kinderen en baby’s met herseninfarct, windpokken, epilepsie, reuma, cerebral palsy, spierziektes, hersenbeschadigingen door een val, tumoren, onverklaarbare hoofdpijn, motorische problemen nadat de moeder drugs heeft gebruikt, gewelddadige kinderen, enz. Het is dus nooit saai. Maar soms ben ik gewoon blij om te zien hoe vrolijk die kleintjes kunnen zijn en hoe goed ze vooruit gaan. Helaas heb je ook andere gevallen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de ouders, die niet zelden moeilijker te handhaven zijn dan de kinderen…
Inmiddels mag ik bij best veel dingen meedoen of zelf onderzoeken uitvoeren en ik heb al veel over verschillende onderzoeksmethoden van de motorische vaardigheden van baby’s en kinderen geleerd. Bovendien weet ik nu hoe die andere disciplines (ergotherapeuten, psychologen, verpleegsters, artsen, social workers) (samen) werken en ik heb een dagje bij Eva’s stageplek bij behandelingen mee mogen kijken. Best grappig was de muziektherapie die wij aan den lijve mee gemaakt hebben, omdat de patiënt ziek was die dag. Ik heb me van tevoren best moeilijk kunnen voorstellen hoe je door middel van een drumstel de motoriek kunt verbeteren, maar nu weet ik dat ook. :)
Vandaag is trouwens Runebergin päivä! Voor iedereen die Johan Ludvig Runeberg niet kent: hij was een Finse poëet, die heel erg bekend is in Finland en ook international succes boekte. Ik ken geen bekend werk van hem, maar ik heb wel gelezen dat het Finse volkslied gebaseerd is op zijn gedicht Vårt land (“Ons land”). Naar aanleiding van zijn verjaardag gaan de Finnen in januari overal Runebergin Torttu voor veel geld verkopen. Heb ze nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker nog doen. Bakken beheersen ze hier echt. Voor alle die graag bakken heb ik hier een recept bijgevoegd (helaas alleen maar in het Duits). Wil dan wel achteraf horen hoe ze gesmaakt hebben! ;-)

Runeberg – Törtchen
aus dem Finnischen Runebergin Torttu

Zutaten für 12 Portionen
1 Ei
100ml Sahne
50g gemahlene Mandeln
125g zerlassene Butter
75g Lebkuchen-Brösel von finnischen Piparkakut, ersatzweise Spekulatius
75g Knäckebrot-Brösel von finnischem Roggenknäckebrot (z.B. Finnkrisp)
75g Semmelbrösel
50g Weizenmehl
1 Tropfen Bittermandelöl
1 TL Backpulver
100g Zucker

Zum Verzieren:
2 EL Zitronensaft
6 EL Himbeerkonfitüre
100g Puderzucker
Rum, Apfelsaft oder Wasser zum Tränken

Zubereitung
Ei mit Zucker schaumig schlagen. Sahne, abgekühlte Butter, Mehl mit Backpulver, Mandeln und Bröseln mit Ei - Zucker - Schaum verrühren. Zum Schluss Bittermandelöl.

12 hohe runde Formen (ersatzweise Muffinformen oder Tassen) gut einfetten und zu 3/4 füllen. Bei 175 Grad etwa 20 Minuten backen. Abkühlen lassen.

Auf jedes Törtchen ½ El Himbeerkonfitüre geben, Puderzucker und Wasser verrühren und damit rund um die Konfitüre einen Kreis spritzen. Nach und nach mit dem Rum oder Saft tränken, damit die Törtchen nicht zu trocken sind.
Tipp: zum Backen eignen sich auch Papiertassen, die man vorher NICHT einfettet.

Diese Törtchen wurden von Frederika Runeberg, der Frau des finnischen Nationaldichters, zum 5. Februar, dem Geburtstag von Johan Ludwig Runeberg, zum Kaffee serviert. Noch heute sind sie Anfang Februar ein beliebtes und traditionelles Gebäck in Finnland.

Zubereitungszeit: ca. 30 Min.
Ruhezeit: ca. 1 Tag
Schwierigkeitsgrad :): normal


Vorige week donderdag hebben we een typisch Finse studentenavond meegemaakt: Sitzparty. Was echt lol! Zaten met ca. 60 studenten uit verschillende landen aan een grote tafel en moesten bepaalde regelen volgen. We mochten er bijvoorbeeld niet opstaan zonder dat de twee leidsters het hebben toegestaan. Je kreeg sla, lasagne en chocopudding (!!!) en er moesten natuurlijk bier en schnaps bij zijn. Om de 5 minuten moesten we Finse liedjes zingen, gekke bewegingen maken en natuurlijk om de minuut met de buren proosten. Helaas hadden we een grote groep Spaanse mensen erbij die de hele tijd hun eigen heel harde en stomme liedjes wilden zingen. Nou, volgens mij verdragen de Spaanse studenten niet zo veel… ;-) Wie de regelen niet volgde of zich niet gedroeg werd gepunished en moest nog gekkere dingen doen.
Een dag later zijn we dan van Uoti & friends in het Finse karaoke- nightlife geïntroduceerd worden. Goed dat niet alle 300 foto’s gepubliceerd worden. :p Maar ik denk dat jullie op de foto’s duidelijk kunnen zien dat we een hele gezellige en muzikale avond meegemaakt hebben.
Vorig weekend hadden we bezoek van Eva’s zus en vriend uit Keulen. Waren samen een Finse makkara (worst) eten, ijszwemmen :) en hebben cafeetjes gezien, die vroeger eens als openbare toilet of bankgebouw benut worden zijn.
Mij is trouwens opgevallen dat we nu al een maand hier zijn. De tijd gaat echt super vlug voorbij, vooral als je naast de stage ook nog aan je bachelor moet werken (en moet reizen en feesten)! :) Maar gelukkig is multitasking voor ons vrouwen geen probleem!
Enne, zijn jullie al goed carnaval aan het vieren? Hier weten ze nog niet eens dat het bestaat! Dus sturen jullie mij maar leuke verhalen en foto’s! Is namelijk toch een raar gevoel zo helemaal zonder….

Groetjes en ik hoop dat het met jullie allemaal heeeeeeeeeel erg goed gaat!

Liefs, Simone

http://www.mijnalbum.nl/Album=CTBR7ILT

  • 05 Februari 2009 - 20:09

    Maud:

    Hey Simooooone!!

    Wat leuk om weer een bericht van je te lezen! En ik heb ook een heeel leuke kaart van je ontvangen met de post! :D Super bedankt daarvoor, echt lief!

    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt in Finland. Ik heb ook heel veel mensen verteld dat een vriendin van mij zo ver weg aan het studeren is.. Iedereen vindt het heel apart! :)

    Wat goed dat je nu steeds meer zelf mag doen. En interessant dat je ook een beetje weet wat alle andere therapeuten en zo allemaal doen. Ik hoor graag meer over het werk van de psychologen daar, maar dat begrijp je wel ;)

    Ook bedankt voor het leuke recept. Ik zal het wel eens uitproberen als ik veel tijd heb! Maar momenteel staat alles hiernog een beetje op de kop, want de nieuwe tegels zijn nog maar net gelegd.. Dus van uitgebreid bakken zal het er bij mij nog even niet van komen!

    Enne.. ik ben wel naar de carnavalsavond van de Sjtaater Troate gegaan, om er een beetje in te komen :) Dat was eigenlijk leuker dan verwacht! Verder ben ik nog niet zo helemaal in de carnavals stemming.. maar dat zal wel nog komen.
    Mijn outfit moet nog een beetje gemaakt worden, maar als dat zover is dan heb ik er ook wel zin in :D Nooit gedacht dat ik ooit zin zou krijgen om carnaval te gaan vieren...! Ik ben dus erg benieuwd hoe het mij gaat bevallen. Voordat Thijs en ik in onze outfits het huis uitgaan, zullen we eerst een foto van onszelf maken om die vervolgens naar jou op te sturen!! :)

    Ik ga zometeen nog eventjes kijken naar jouw nieuwe foto's op de site..
    Ik wens je verder nog suuuper veel plezier :D En veel succes met alles, aangezien je het nu ook steeds drukker gaat krijgen!

    Veel liefs van Maud
    (En ook de groetjes van Thijs natuurlijk!)

  • 06 Februari 2009 - 09:26

    Chenay:

    Hey Simone,

    Ik wil me ook even bedanken voor je leuke kaartje. Was geheel onverwacht en daarom dubbel zo leuk om hem te krijgen.

    Zo te lezen is je stage erg indrukwekkend en leerzaam. Ik moet er zelf niet aan denken!! Al die zieke kinderen....kun je dat wel naast je neerleggen als je klaar bent met werken?
    Pffff lijkt me in ieder geval niet makkelijk.

    Als ik iemand heb gevonden die me het recept kan vertalen, zal ik het zeker een keer gaan maken. Moet ik loek maar eens even vragen of hij me wil helpen.

    Tot gauw,

    knuffel en kus
    Chenay


  • 08 Februari 2009 - 14:20

    Sabine:

    Hallo Simone,
    gestern rief Elsbeth mich an und hat mir diese Adresse genannt. Leider verstehe ich nichts alles 100% aber von dem was ich verstehe scheint es mir, dass du dich im hohen Norden recht wohl fühlst und das dir nicht nur die Freizeitaktivitäten sondern auch die Arbeit richtig Spaß macht.-Super! Ich wünsche dir noch eine gute Zeit in Finnland und viel Erfolg und lauter gute Erfahrungen fürs Leben und Beruf!!!
    Liebe Grüße aus Bayern
    Sabine

  • 09 Februari 2009 - 08:56

    Paul:

    Hallo Simone,

    Wat schrijf je toch gemakkelijk. Bovendien knap dat je dit ook nog eens tweetalig doet. Opnieuw een mooie en indrukwekkende weergave van de manier hoe jij je tijd doorbrengt in Finland. Wat een fantastische ervaring moet dit toch voor jou zijn. Als ik dit zo lees, zou eigenlijk
    ieder gezond mens de ellende van deze kinderen met eigen ogen moeten zien, maar daarnaast ook de vooruitgang die jullie therapeuten bij deze kinderen boeken om het leven van hen te veraangenamen en weer perspectief voor de toekomst te bieden. Echt geweldig dat jij je bijdrage hieraan levert!

    Veel succes verder met je studie en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Endlich ist es soweit! Finnland, wir kommen! Drei Monate lang Sauna, Salmiakki, Elche und eine Sprache die uns momentan noch schwieriger als Chinesisch vorkommt! Achja, nebenbei gehen Eva und ich auch noch ein bissel arbeiten! Hoffentlich können wir euch dann im April erzählen, dass das Gesundheitswesen in Finnland genauso gut ist wie das Schulwesen!! Viel Spass!

Actief sinds 25 Dec. 2008
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 17578

Voorgaande reizen:

05 Januari 2009 - 05 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: